Alle on koottu tiimiläistemme kirjoittamat artikkelit ja julkaisut eri aihealueilta. Nämä tarjoavat ajankohtaista tietoa, tutkimustuloksia ja analyyseja, jotka antavat syvällistä ymmärrystä ja uusia näkökulmia. Artikkeleita kirjoitetaan säännöllisesti, jotta ajankohtaisista kehityksistä ja tutkimuksista pysytään ajan tasalla.




JOPPI-hanke jatkuvan oppimisen kehittämisen asialla

22.11.2024 Heli Kekäläinen et al.

Hankkeen ollessa puolivälissä, on mm. kehitetty Osaamisen johtamisen koulutuskokonaisuus, jota pilotoidaan kevään ja syksyn 2024 aikana hankkeen työelämäkumppaneiden kanssa.



PRO: Lotta valmistui sosiaalipedagogiseksi koiraksi

1.10.2024 Kristiina Kuisma et al.

Sosiaalipedagoginen koira saa työskennellä ohjaajansa työparina.


Inhimillinen kärsimys tarvitsee myötätuntoista kohtaamista

25.9.2024 Kristiina Kuisma et al.

Pitkäaikainen toksinen stressi voi aiheuttaa oireilua, jonka traumaperäisyyttä ei vielä riittävästi tunnisteta.


SSD:llä vauhtia ja RGB:llä loistoa: Peliteknologian parhaat kaverit

20.9.2024 Kimmo Pakarinen et al.

Tutustu peliteknologian maailmaan: opi laitteista, jotka tekevät pelaamisesta nautinnollista ja sujuvaa.



Värikkäitä lamppuja.

Kun viestintä kohtaa muotoilun – kohti monikulttuurisempaa korkeakoulutusta

10.9.2024 Mariia Hämäläinen et al.

Parhaimmillaan viestintä toimii yhteisöllisyyden rakentajana, siltana ihmisten välillä.


DigiMetku-sovellus – ’lapsen kuntoutus taskussa’

29.8.2024 Anu Kinnunen et al.

DigiMetku-hankkeessa on yhteiskehitetty uusi verkkosovellus lapsen ja nuoren kuntoutumisen edistämiseksi.


Kädet pitävät toisistaan kiinni ja muodostavat ympyrän.

Puolivälissä kehittämistyötä työn vaikutukset alkavat hahmottua

24.6.2024 Maiju Korhonen

Yhteisöohjautuvuudessa on kyse yhteistyön kehittymisestä ja uusien ratkaisujen löytämisestä.


Taso kerrallaan kohti työelämää – GameON

20.6.2024 Jaana Konttinen

Pelaamalla työelämäntaitoja ja hyvinvointia, GameON -hanke on käynnistynyt vahvalla konsortiolla.


Hyvinvointiteknologian määrittelyn haasteet

19.6.2024 Jesse Honkanen et al.

Mikä tekee laitteesta, ohjelmistosta tai muusta teknisestä välineestä hyvinvointiteknologiaa?


Nuorten ääni kuuluviin striimauksen avulla

18.6.2024 Sami Partanen

Striimaus on tehokas tapa tuoda nuorten ääni esille ja tavoittaa laaja yleisö.





Käteen puettavien älylaitteiden käyttökokemukset

29.4.2024 Jaana Konttinen et al.

Käyttökokemuksia puettavien älylaitteiden hyödyistä ja tulevaisuudesta.


Verenpainemittaus ja kirjausten tekoa, kaksi kättä lähikuvassa, joissa toisesta mitataan verenpainetta ja toisessa kädessä on kynä.

MIOLI-tutkimushankkeessa koulutettiin opiskelijoita tutkimuksen ja liikuntatapahtuman järjestämisestä

26.4.2024 Marja Äijö et al.

MIOLI-tukimushankkeessa koulutettiin opiskelijoita tutkimuksen toimijoiksi Savonia-ammattikorkeakoululla…



MIOLI-tutkimus: Liikuntaa ikääntyville hengitys- ja verenkiertoelimistön sairauksia sairastaville

16.4.2024 Marja Äijö et al.

MIOLI-interventiotutkimus hengitys- ja verenkiertoelimistön sairauksia sairastaville ikääntyville pohjoissavolaisille.


Sote-alan osaaminen nyt ja tulevaisuudessa –JOPPI- hankkeen työpajojen tuloksia osaamisen kehittämisestä

26.2.2024 Anna-Leena Ruotsalainen et al.

Millaista osaamista sote-alan arjessa tarvitaan tällä hetkellä ja millaisia tulevaisuuden tarpeita on nähtävissä?


Inhimillisesti tehokas vanhustyö tuo aikaa kohdata ihmisen

21.2.2024 Maiju Korhonen et al.

Yhdistämällä lean-ajattelu ja yhteisöohjautuvuuden toimintamalli saadaan aikaan inhimillistä tehokkuutta.



Jatkuva oppiminen osaksi sote-alan arkea – (JOPPI)- hanke käynnistyi Pohjois-Savossa

25.1.2024 Heli Kekäläinen et al.

Merkittävä osa työuran aikaisesta oppimisesta tapahtuu työpaikoilla ja osana työn tekemistä.


Health insurance concept. Doctor in a white coat uniform hand holding plus and healthcare medical icon, health and access to welfare health concept.

Hyvinvointiteknologian mahdollisuudet, katsaus nykytilaan

21.12.2023 Kimmo Pakarinen et al.

Uudet innovaatiot valtaavat alaa ratkoen hyvin erilaisia arjen, työelämän ja maailman haasteita.


Ihailtavaa omanarvontuntoa vaiko pöyristyttävää röyhkeyttä?

21.12.2023 Maiju Korhonen et al.

Nuoret haluavat tulla työelämässä nähdyiksi yksilöinä, joilla on omat vahvuudet, näkemykset ja intohimot.


Käsi ja peliohjain tummalla taustalla.

Ohjaavasta pelitoiminnasta hyvinvointia nuorisolle

15.12.2023 Kimmo Pakarinen

Game Over? – Continue! -hankkeen tavoitteena oli vahvistaa nuorten tulevaisuuden näkymiä, hyvinvointia ja …


Mielen maalarinteipit rajoittavat toimintaa

30.11.2023 Maiju Korhonen et al.

Artikkeli kertoo yhteisöohjautuvuudesta ja sen soveltamisesta suomalaiseen vanhustyöhön.